درمان همیشگی موهای زائد چانه با کلینیک ارکید

آشنایی با درمان همیشگی موهای زائد چانه

کشف موهای عجیب چانه کاملا طبیعی است و معمولاً جای نگرانی نیست. تغییر دادن هورمون ها، پیری و حتی ژنتیک می تواند پشت چند تار چانه باشد که برجسته می شوند. برای این منظور، روشهای ساده و کارآمدی وجود دارد که اگر آنها را نمی خواهید حذف کنید. اگر بزرگسالی هستید که بیش از چند موی زبر نسبت به سایزهای دیگر مو دارید یا اگر افزایش ناگهانی موهای صورت را مشاهده کرده اید. وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. موهای زبر صورت در زنان می تواند نشانه ای از یک بیماری پزشکی باشد که نیاز به درمان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان همیشگی موهای زائد چانه با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث ایجاد موی چانه می شود؟

همه افراد موی چانه دارند و این کاملا طبیعی است. همه ما فولیکول های ولوس داریم که موهایی بسیار ریز و کم رنگ با رنگ روشن تولید می کنند که اغلب به آنها “هلو فازی” می گویند. موهای ولوس هدفی دارند که کمک به تنظیم دمای بدن ما است. در دوران بلوغ، افزایش تولید هورمون آندروژن باعث بزرگتر شدن این فولیکول ها شده و شروع به ساختن موهای انتهایی، بلندتر، درشت و تیره می کند.

بدن همه آندروژن تولید می کند، اما مردان سطح بالاتری دارند، به همین دلیل مردان معمولاً دارای موهای انتهایی بیشتری نسبت به زنان هستند.

سطح هورمون های شما به دلیل افزایش سن، افزایش وزن و سایر عوامل از جمله بارداری و یائسگی به طور دوره ای و در طول زندگی تغییر می کند. حتی افزایش اندک آندروژن یا عدم تعادل بین هورمون های جنسی زنانه و مردانه، که همه دارند. می تواند منجر به ایجاد موهای انتهایی در مکانهایی شود که ممکن است مانند چانه، انتظار نداشته باشید.

تعدادی از عوامل در مورد موهای صورت نقش دارند. برخی از موهای صورت طبیعی و بی ضرر هستند. در حالی که برخی می توانند نشانه یک مسئله پزشکی اساسی باشند. در بیشتر موارد، موهای چانه طبیعی هستند.

موهای زیاد روی چانه یا رشد ناگهانی مو از علائم عدم تعادل هورمونی

خلاص شدن و درمان همیشگی موهای زائد چانه

برای جلوگیری از رشد موهای چانه کار زیادی نمی توانید انجام دهید. آنها فقط بخشی از انسان بودن هستند. اگرچه شما گزینه های زیادی برای از بین بردن موهای چانه در اختیار دارید.

گزینه های خلاص شدن از شر چانه شامل موارد زیر است:

• موچین
  • تراشیدن
  • اپیلاسیون در خانه یا توسط یک متخصص
  • نخ حرفه ای
  • لیزر موهای زائد
  • الکترولیز

چند موی چانه ولگرد را می توان با استفاده از موچین به راحتی از بین برد. تراشیدن روش دیگر سریع و آسان برای از بین بردن موهای چانه است. نکته منفی اصلاح این است که شما احتمالاً مجبورید این کار را بیشتر انجام دهید و رشد مجدد رشد بیشتری نشان می دهد. بر خلاف تصور عمومی، موهای شما در واقع ضخیم تر نمی شوند. فقط به این شکل به نظر می رسند.

وقتی موی چانه پرچم سلامتی است

زمان هایی وجود دارد که موهای چانه پرچم قرمز برای سلامتی میباشد، که ممکن است چیزی مخالف با سلامتی شما جریان داشته باشد. موی چانه بیش از حد، موهای صورت بیش از معمول یا افزایش ناگهانی رشد مو در هر قسمت از صورت، ممکن است نشانه ای از بیماری به نام هایپرتریکوز باشد. به نوع هایپرتریکوز مخصوص زنان هیرسوتیسم گفته می شود. طبق گزارشات، هیرسوتیسم شایع است و 5 تا 10 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند باعث رشد موهای تیره و درشت در چانه، لب بالا، قفسه سینه، شکم و پشت شود. اگرچه علت دقیق هیرسوتیسم همیشه مشخص نیست. اما همچنین می تواند ناشی از چندین بیماری پزشکی باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS علت اصلی هیرسوتیسم است. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این وضعیت رایج تا 12 درصد تأثیر می گذارد. با گروهی از علائم که تخمدان ها را تحت تأثیر قرار می دهد مشخص می شود، از جمله:

• کیست های کوچک در تخمدان ها
  • سطح بالایی از آندروژن و سایر هورمون های مردانه
  • پریودهای نامنظم یا از دست رفته

همراه با موهای زائد یا ناخواسته، افراد مبتلا به PCOS اغلب این موارد را نیز تجربه می کنند:

• افزایش وزن
  • دوره های سنگین
  • آکنه
  • برچسب های پوستی
  • لکه های تیره در چین ها

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ، در نتیجه این است که بدن شما برای مدت طولانی در معرض سطح بالایی از هورمون کورتیزول قرار دارد. اگر به مدت طولانی کورتون مصرف کنید یا بدن شما بیش از حد کورتیزول تولید کند، ممکن است اتفاق بیفتد. زنان مبتلا به سندرم کوشینگ اغلب موهای زائد صورت خود را رشد می دهند و پریودهای نامنظمی دارند. قوز چربی بین شانه ها، علائم کششی بنفش و صورت گرد از دیگر علائم شایع این بیماری میباشد.

غده فوق کلاسیک (NCAH)

هیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلاسیک (NCAH)، NCAH نوعی خفیف تر از یک بیماری ژنتیکی است که به عنوان هایپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) شناخته می شود. و در اواخر زندگی رخ می دهد. این بیماری بسیار نادر است و همیشه علائم ایجاد نمی کند. زنانی که علائم دارند. علائم مربوط به آندروژن اضافی را تجربه می کنند، مانند:

• موهای زائد صورت
  • طاسی پیشانی
  • بی نظمی قاعدگی
  • ناباروری
بهره گیری از روش های نوین در درمان موهای زائد چانه با کلینیک ارکید

تومور ترشح کننده آندروژن

تومور ترشح کننده آندروژن، تومورهای ترشح کننده آندروژن در تخمدان ها یا غدد فوق کلیوی نادر هستند و فقط 0.2 درصد موارد هیرسوتیسم را در زنان تشکیل می دهند. موهای زائد ناشی از این نوع تومورها معمولاً به طور ناگهانی رشد می کنند و حتی با درمان های پزشکی به رشد خود ادامه می دهند.

موهای زائد ممکن است با علائم و نشانه های دیگری همراه باشد، مانند:

• سطح تستوسترون بالا
  • افزایش توده عضلانی
  • بزرگ شدن کلیتور
  • تعمیق صدا
  • افزایش میل جنسی
  • توده شکمی یا لگنی
  • چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

طبق تحقیقات انجام شده، اگر در مدت زمان کوتاهی رشد موهای صورت یا بدن افزایش یافت، باید به پزشک مراجعه کنید. رشد مو که با علائم دیگری مانند آکنه شدید، تغییر در صدای شما یا قاعدگی های نامنظم همراه است نیز باید توسط پزشک ارزیابی شود.

یک متخصص پوست می تواند موهای چانه شما را بررسی کرده و تشخیص دهد که آیا شما باید از نظر PCOS یا سایر شرایط پزشکی از نظر ظاهر و سایر علائم مورد غربالگری قرار بگیرید.

نتیجه گیری

داشتن مقداری مو بر روی چانه کاملاً طبیعی است و معمولاً بیش از یک مورد پزشکی، نگران کننده لوازم آرایشی است. در صورت انتخاب این کار، با استفاده از تعدادی روش در خانه و حرفه ای می توان موهای چانه را با خیال راحت از بین برد.

اگر موهای زیادی روی چانه دارید یا رشد ناگهانی مو را تجربه می کنید، می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی باشد. موهای زائد بدن در مکان های غیرمعمول یا موهای چانه که با علائم دیگری همراه هستند باید برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنید.

کلینیک ارکید با بیش از 15 سال سابقه، آماده ارائه هر گونه خدمات و مشاوره در زمینه پوست و مو به شما سروران گرامی میباشد.